Преговор - УПП, Седмица 2, 13.10.2023



Конвертиране на данни, побитови оператори, условни оператори

Конвертиране на данни

Побитови оператори

Първо ще ги погледнем чисто теоретично.

Внимавайте, те са различни от логическите оператори!

Означавам побитовите числа с водеща буква “b”! Тоест, числото b1001 е двоичното число 1001, което е десетичното число 9.

  • Побитово отместване на ляво, <<: отмества всеки бит с n позиции на ляво
    Винаги “запълва” с нули (няма разлика между логическо и аритметично ляво отместване)

    b1010 << 1 = b0100
    b0001 << 3 = b1000
    

    (приемаме, че типа данни съхранява само 4 бита данни)

  • Побитово отместване на дясно, >>: отмества всеки бит с n позиции на дясно
    При аритметичното отместване, дупките се запълват с предходната стойност на старшия бит
    При логическото отместване, винаги запълваме с 0
    В C++ има един оператор, дали е аритметическо или логическо се определя от типа

    b1000 >> 1 = b0100 или пък b1100
    b1010 >> 3 = b0001 или пък b1111
    

Примери с код:

int a = 3, b = 5;

int n1 = ~ a; // -4
int n2 = ~ (unsigned int)a; // 4294967292

int i1 = 3 & 5; // 1
int i2 = 3 | 5; // 7
int i3 = 3 ^ 5; // 6

int l1 = b << 1; // 10
int l2 = b << 3; // 40

int r1 =  b >> 1; // 2
int r2 =  b >> 2; // 1
int r3 = -b >> 1; // -3
int r4 = (unsigned int)b  >> 1; // 2
int r5 = (unsigned int)-b >> 1; // 2147483645

Логически оператори

Много приличат на побитовите, обаче побитовите работят върху битове, докато логическите работят върху bool.

  • &&: “логическо и”, ако и двете стойности са true, тогава и резултатът е true

    true  && true  // true
    false && true  // false
    false && false // false
    
  • ||: “логическо или”, само ако и двете са false, тогава е false

    true  || true  // true
    false || true  // true
    false || false // false
    

Условни конструкции

  • if-else: работи като if, обаче след къдравите скоби добавяме else { ... }.

    if (expression) {
      dothing1;
    }
    else {
      dothing2;
    }
    dootherthing;
    

    Ако expression е истина, dothing1 се изпълнява и dothing2 се пропуска изцяло. Аналогично, ако expression е лъжа, dothing1 се изпуска и dothing2 се изпълнява.

    Както с if, ако dothing2 е само един израз, можем да пропуснем къдравите скоби

    if (expression) {
      dothing1;
    }
    else dothing2;
    dootherthing;
    
  • switch: приема стойност и изпълнява случая, при който стойността съвпада с определената

    switch (value) {
      case valueA: doSomething1; break;
      case valueB: doSomething2; break;
      case valueC: doSomething3; break;
    }
    

    Служи като улеснение на синтаксиса:

    if (value == valueA) doSomething1;
    else if (value == valueB) doSomething2;
    else if (value == valueC) doSomething3;
    

    otherwise е като else, това е случая когато не съвпада с никоя стойност. Може да бъде изпуснат.

    Без break изпълнението продължава към следващия case

char characterInput;
std::cin >> characterInput;
switch(characterInput) {
    case 'h':
    case '?': std::cout << "This is a helpful message."; break;
    case 'w': std::cout << "Hello World"; break;
    default: std::cout << "Error"; break;
}